Jakten på rettighetene: The Emerald Atlas

Jakten på gode bøker slutter aldri. Skal jeg fungere som en bra litteraturkonsulent må jeg holde meg oppdatert på hva som gis ut, og dette innebærer ofte å investere i mer eller mindre god litteratur.

Fra tid til annen dukker det opp buzz rundt bøker som ikke finnes på markedet enda, men det betyr ikke at det er umulig å gjøre noe med det. Forlagene lager som regel noe vi kaller for Advanced Reading Copies, eller ARC. Disse brukes til å lette arbeidet med å selge rettigheter, få anmeldelser og andre markedsføringstiltak.

Av og til går dette fint, mens andre ganger viser det seg at manuset allerede er solgt til et norsk forlag. Her om dagen leste jeg om en bok som heter "The Emerald Atlas", skrevet av John Stephens ( For de av dere som ikke kjenner til forfatteren så er dette produsenten bak Gilmore Girls). Boken var en av de mest omtalte på Bolognamessen (en årlig bokmesse for barne- og ungdomsbøker), og jeg regnet med at den i all sannsynlighet var plukket opp en forlegger her til lands.

Det å jakte på rettigheter er ikke alltid like lett, det er ikke noen søkbar database som ligger ute for slike som meg, så her måtte det litt graving til. Når det er snakk om utenlandske forfattere er det som regel en god idé å ta kontakt med agenten deres. Det er disse som har best kontroll over hvilke avtaler som er inngått og med hvem. John Stephens er representert av agentselskapet Writers House, jeg kunne selvfølgelig tatt kontakt med dem direkte, men det er som regel bedre å ha en enkelt person å forholde seg til. De fleste slike selskaper har samarbeidende agenter i flere land, og det viste seg at det skandinaviske markedet var dekket av agenten  Ia Atterholm.

Det viste seg denne gang at rettighetene var kjøpt av CappelenDamm, noe som ikke akkurat forundrer meg. CappelenDamm har lenge satset stort på internasjonale barnebøker (jmf. Harry Potter).

Jaja, da var jeg ikke tidsnok denne gang. I grunn ikke så farlig, for det betyr ikke annet enn at de var enige med meg at den var interessant. Neste gang får jeg komme dem i forkjøpet.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Beware the mallet of loving correction